KTAA
Kertonegoro uga kagungan kelangenan yaiku awujud KUDA/ajaran aran KYAI
PAGERWOJOlan KYAI CLUNTANG,dene sing wujud MAESA/kebo,aran KYAI
JAMANG,uga kagungan andel-andel warangka Dalem “PATIH RONGGOLONO”
Kuburane Kyai Pangerwojo ono ing
Pengkol kuburane Kyai Clunthang ono ing butuh,Puyang kuburane Kyai Jamang ono
ing jamang Anti, Wetan Stasiun
Kyai
Pagerwojo iku wujude jaran nanging kaya jaran sembrani. Yen dititihi benderane
kaya-kaya ora ngambah bantolo/lemah. Mulane digunakake yen tindak adoh. Ana
sing ngandakake Gendingan- Ngawi mung limang jangkah. Kyai Cluntang iku alus
kaya dene tunggangane penganten jaman biyen , mulane ya mung dititihi yen
tindak ameng – ameng sakiwo – tengene Gendingan wae. Kyai Jamang kebo sing
wujude gedhe kaya gajah, lemu sungune blangkrah .Endi papan sawah utawa tegalan
apa kedhokan sing nate diliwati Kyai
Jamang, sing maune lemah cengkar, dadi subur /loh jinawi yen ditanduri pari apa
palawija hasile maremake lemu-lemu tur uwohe isine menthes. Terus ana
tetembungan “PAK BO LE TUS” tipak kebo ana lelene satus, ya tipake Kyai Jamang.
Dene Warangka Dalem Patih Ronggolono iku
sawijining uwong sing dhungdeng samalandheng. Ora tedhas apak palune pandhe,
sisaning gerendha tinatah mendat, jinara menter, dibacok mlorok, ditumbak
lakak-lakak di sudhuk Keris mung mringis,di bedhi, mula ara aneh yen dadi
andel-andele Kadipaten Gendingan . Lan Gamel/Srati/Pengarti titihane Patih
Ronggolono aranGURMITO.
Anuju
sawijining wektu KTAA Kertonegoro cangkromo/ameng-ameng nitih Kyai Cluntang
ngiras mriksane saurute tapel wates Kadipaten Gendingan lan Kabupaten Blora.
Gandeng sing dititihi Kyai Cluntang dadi lakune ya sareh/ora kesusu margo
ngiras mriksani kaendahan alam . Dumadakaan kepethuk sawijining putri/wanito
siang endah ing warni, busanane sarwo rapi mriyayeni, didherekake pra wanita
lan priya sawatara. Iya ing wektu iku KTAA Kertonegoro ketaman panah asmara karo
putri mau nanging ara kawetu. Dhasar isih joko durung kagungan garwo. Senajan
lagi sepisan kepethuk tur ya durung tepungan, nanging tansah katok ing netra.
Bareng
wis kondor ing Gendingan mundhut priksa marang Patih Ronggolono sapa putri sing
kepethuk ana dalan tapel watese Kadipaten Gendingan lan Kabupaten Blora. Patih
Ronggolono munjuk atur Manawa iku garwane Bupati Blora. Banjur mundhut
tetimbangan marang patihe kepiye carane supaya isa anggarwo putri iku. Patih
Ronggolono ora nayogyani apa sing dadi kersane KTAA Kertonegoro, sebab putri
mau wis kagungan garwo. Kaya ngopo mengko serake rakyat Manawa klakon
panjenengan ‘’Ngrusak pager ayu’’ ngrebut garwane liyan tur padha-Padha
priyagung kang kinurmatan. Luwih-luwih Bupati Blora iku isih sadulur sapaguron
saguh ngupadi putrising isih Kenya/legan sing luwih endah ayu ing warni kegem
panjenengane.
Dhasar
wiwit isih timur setengahe
diugung/dipuja dening rama ibune,amarga putratunggal utawa ontang-anting,bareng
ngadepi mas puber lan was ora tinunggon rama-ibu lan kagungan panguasa,bebasan
didadhung medhot dipalangana mlumpat
rawe-rawe rantas malang-malang putung.
Kanti
nglimpe Patih Ronggolono,nuju sawijining wengi kanthi sesidheman lan tanpa
ruwang KTAA Kertonegoro tindhak Blora perlu dhusta garwane Bupati Blora.
Keanehan kang ora tinemu nalar lumrah. Nalika semana putri iku sare ana
sawijining kamar khusus piyambakan ing dalem Kabuaten Blora kanthi angler. Bok
menawa pancen disirep blegonondo lan wayahe wes kliwat tengah wengi. Putri mau
goib/musna satempat tidure kasur bantal gulinge ora anal an kecicir.Kang mongku
lawang lan cendhela kamar mau tetep kakunci saka jero. Mula olehe konamgan to
wes padhang,kok ora wungu-wungu sholat
subuh. Gandhng wis padha,lawang kamar I buka peksa saka njaba.
Bareng wis kabukak lawange,
saiba kagete kawulawarga ing dalem Kabupaten Blora. Sajerone kamar pasayeran
putri iku, suwung brung, resik gemrining ora ana apa-apane sing kecicir
sealer-elere. Kanjemg Bupati dhawur ora pareng rame-rame. Mundhakkeprungu teko
sajabaning dalem Kabupaten. Ngilir semi/ngisin-isini. Luwih-luwih yen nganti
aparat kepolisian ngreti banjur kaemot ing berita Koran, soyo gawe keplorote
drajat. Bupati sampunggawe. Mongko dalem Kabupaten rina wangi ana upas sing
jaga/piket, kok bisa kecolongan. Tur sing ilang dudu mas picis raja brana. Lan
wektu iku Kabupaten Blora wis ana tangane penjajag Walondo.
Sejatine
kanjeng Bupati Blora wis anggraita nanging ora dituduhake sapa-sapa mung kagem
dhiri pribadi piyambak. Ora ana wong sing bisa tumindak pokal gawe kaya
mengkono iku kejaba sedulur tunggal guru (sapaguron) yaiku Adipati Gendingan.
Mula bab iki urusan pribadi lelorone. Lan bakal dirampungake kanthi cara
pribadi, sadurunge pawarta sumebak getho tular. Amarga ana paribahasa
sedawa-dawane lurung isih dawa gurun.
Kocap
kacarita, Putri sing kaangkat setempat tidur, lan ubarampene iku nganti
dilebokake ing jero kamar Kadipaten Gendingan durung wungu anggone sare Bareng
wungu wayah subuh. Kaget lan bingung yen tempat tidur,kasur sak bantal gulinge,sepreine
nyata kagungane,nanging kamare kok seje.Cete wae rupane ora padha karo kamar
ing Blora.
Coba
dipikir sedhelok.Ora ana setengah wengi mangka Biora tekan Gendingan iku
ora cendhek,tur durung ana ratan gedhe,ngeliwati alas gung liwang-liwung,lan
seng digawa dudu barang entheng,sing disare ana tempat tidur ora kaget,ora
krasan lan ora wungu.Allahu Akbar.Mulane wong saiki akeh seng padha golek
emas ana eng alas saurute Payak ngasbathok-Mengger sapengalor.Dudu harta
karun.Nganging kira-kira ageman perhiasane putri iku padha kececer
kesangkut wit-witan sing dhuwur ana alas kana.Mula akeh wong seng padha
dhudhuki lemah ing antarane wit-wit jati nganti kaya didhangir.Kaya dhek jaman
Jepang wong-wong diprintah golek iles-iles ana ing alas.Mangka wayahe ketigo ngerak,dadi
wit tethukulan padha garing.
Patih
Ronggolono bareng ngreti lan weruh kedadeyan iku ngrerepa lan ngarih-arih
marang KTAA Kertonegoro,gek kaya ngopo ngrantes lan sedhihe Putri iku ana
panggonan sing durung diwanuhi,adoh bojo lan sanak kaluwargane.Luwih-luwih ing
Kabupaten Blora,kaya apa dukane Bupati Blora kelangan garwa tanpa
kanyana-nyana.Mongko sedulur tunggal guru tur luwih sepuh ketimbang
panjenengane,ya yuswane ya Kasektene .mongko Biora wis Beora wis okajajah
bangsa walondo.Mengko gek “Nabok nyilih tangan”menyang kumpeni walondo
supaya ngrabasa menyang Gendingan.
Mangka kadipaten Gendingan iseh bebas durung dijajah walondo nalika iku ,
senajan Ngawi ,Madiun,Magetan , Ponorogo sapengtan wis dijajajah walondo,
mulane ana Bupaten. Dene Kadipaten Gendingan isih merdeka durung dijajah
Walondo. Kanthi cara alus lan premati Patih Ronggolono olehe caos pengarih-arih
supaya Putri Blora dicaosake bali marang garwane. Saka trapsila lan pengati
–atine Patih Ronggolono nganti ora nyenggol pengalihe KTAA Kertonegoro .Malah
bias luluh kaya “hagnisiniramwarih”
Kacarita,
ora gantalan dina Bupati Blora rawoh temenan ing Kadipaten Gendingan . “Sudiro
jayaningrat lebur dening pangastuti”. Rawuhe kanthi pasuryan kang sumeh,
grapyak semanak, ora ngatonake duka utawa sengit apa maneh kemropok muna-muni,
kaya lumrahe wong kelangan, banjur gregetan mampang-mampang . dhasar priyayi
luhur ing budi, cocok karo wulangan agama sing dianut. “Dentresnaa marang
satrunira”berbudi bawa leksana mula sing kagungan dalem olehe ngacarani
tamune kecipuhan,tumungkul mari kelu, nglendheh nglenhok-I kalupatane. Ini
bathos mbenerake ature Patih Ronggolono. Rumangsa durung bisameper hawa nefsune
sawutune.
Peputone
senajan Bupati Blora ora/durung ngendika menewa rawuhe ing Gendhingan arep mundut bali garwane. KTAA
Kartonegoro wis luwih disik ngaturake kekhilafan lan mugi pinaringan pengapur
sing sa akeh-akehe, sawutuhe kanthi andhap asore penggarih. Rumangsa kalindhih
ing kawibawaan. Lan sapungkure ora ana
rasa sengit uawa dendham resumat
Kocapa
sarandhadu kumpeni walanda ing ngawi tansah ngraka daya supaya bisa nelukake
kadipaten Gendingan.Amarga saben nyerang nangulon menyang Gendhingan tansah
gagal jugar wigar orabisa nlukake. Luwih-luwih bareng krungulan ngerti bab
kedigdayan lan kesektene Patih Ronggolono.Anuju sawijinng dina kumpeni lan
Bupati Ngawi,Madiun lan Magetan nganakake perundingan manggon ing Kabupaten
Ngawi.Asline perundingan antara ; Kertanegara lan Ranggolono kudu di
pisahke.Carane kapriye?
Bupati
Ngawi rewa-rewa /ethok-ethok duwe gawe mantu gedhen-gedhan. Rasiden lan Bupati
serta wedana saka rasidenan Madiun
diulemi/di undang, klebu Adipati gendhingan sing durung kapikut penjajah
Walondo. Dadi ya residn Madiun,Kediri,Bupati Madiun,Tulungagung,Magetan,Ponorogo,Pacitan,nganjuk,
Kediri,Tulungagung,Blitar lan Sapinunggalane. Karo ngenteni dina dhaupe
pengantinan palsu iku, margo ubo rampene akeh banget. Kayata: pasang terop,
golek gamelan, niyogo ledhek lan sapiturute. Kumpeni nganakake
telik sandi/mata –mata ,turus ,alas ,nganti tekan cedhak Gendingan.
Suwe-suwe
teliti sandi mau mrangguli gamel/srati yoiku tukang ngaritake jarane patih
Ronggolawe, sing jenengi GURMITO. Gurminto dicekel,di dhedhes. Olehe
ngarit iku sukete arep di edol apa keperiye, kok dipilih suket sing ijo-ijo lan
sing enom-enom . Gumito ngaku kanggo pakan jaran. Lan jarane sapa ? tukang
ngaritnggledheg wae .jarane patih ronggolono .Bareng tekan kene iki olehe
nyekeli awake Gurmito saya kenceng .jarane lanang apa wedok ? saka wedine.
Jarane lanang .saya tambah kenceng olehe ngruket awake Gumirto .pitakon sing pungkasan Gurmito entek gentihe. Pengapesan
Ronggolono ana ngendine ? yen kowe ngaku /nudhuhake pengapesane tak wenehi
dhuwit 3 ringgit (Rp.7.50 ) .Jaman semono dhuwit semono iki di tukokake sapi
oleh 2 (loro ) ,yen ora ngkau kowe tak pistol. Gurmito tukang ngarit tur
ora tau mangan sekolahan bodho banget. Mula abot nyawane gelek dhuwite .Pengapesane ana dhestarliket
blangkon. Dieculake nompo dhuwit ringgit perak 3 (telu ). Bungah ngethipyah
ora sido mati oleh oleh rejeki. Terus mulih, sukete ditinggal sakranjange Lan
ora bali menyang kepatihan. KTAA Kertonegoro sawise nampa ulem/undangane
dituduhake marang Patih Ronggolono. Gandeng sadurunge winarah,nyaosi wawasan
marang KTAA Kertonegoro menawa ulem iku mung siasat saka kumpeni supaya kersa
ngrawuhi. Yen sing ngundhang Bupati marga padha wong jawa-ne tur lagi dhuwe
gawe manthu.Nanging KTAA Kertonegoro kumat/kambuh olehe deksura, ora kersa
dhahar ature Patih. Malah ngendhika arep nyumbang kerawitan utawa apa sing
dikersakake Bupati Ngawi,supaya katon Gendingan sugih/nggon gending. Ning
kepiye ngangkute?
Sarojo
Bupati Ngawi arep tata-tata olehe arep rewa-rewa mantu, saradhadhu kumpeni
rapat ngatur siasat bahane saka asile telik sandi singnginterpyu Gurminto.
Supoyo mengko pas gawene bupati rancangan wis dadi, kari ngecakake,cocok karo
dino, tanggal lan sasi sing katulis ana undangan.
Pupuntoning
rapat :
1.
Kertonegoro budhale
menyang Ngawi mesthi metu sisih kidul. Jalaran alasa rada padhang, wite jati
wis arang-arang.
2.
Kumpeni kudu ngirim
pasukan lengkap Menyang Gendingan metu sisih lor nurut pinggire Bengawan Solo.
3.
Jarane ora kena nyambrang
kali Bibis, kudu nggowa jaran wedok, kanggo mincing.
4.
Kumpeni ora kena nyabrang
kali Bibis, kudu bertahan ana sebrang wetan.
5.
Pengapesane Ronggolono
ana ing dhestar/iket. Kumpeni kudu nggawa piranti sing kena didhawakae lan
dicendhakae kaya antene radio nagging luwih gedhe lan dawa.
6.
Dalem Kabupaten Ngawi
sing kanggo ropyan kudu dikepung kumpeni, nanging aja kawistara. (Baris
pendhem).
7.
Sawayah-wayah kertonegoro
munggah ing pendhapa kabupatan panggonan pasamuan terus dikroyok Kumpeni sing
baris pendhem.
Mangkono siasate Kumpeni walondo anggone arep
misahake Kertonegoro lanRonggolono , hasil rundhingane Kumpeni lan para Bupati
ana Kabupaten Ngawi sing dhisik.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar